هشت عمل مستورات : عمل پنجم: سادگی

الله تعالی سادگی را پسند می کند و یکی از پسندیده ترین  سنت های آنحضرت صلی الله علیه وسلم می باشد لذا ما باید در زندگی خود سادگی بیاوریم زندگی که در آن سادگی باشد و از تکلفات وزیده روی های بیهوده دور باشد شیرین می شود وبین زن و مرد محبت بیشتر می شود ورسول اکرم صلی الله علیه وسلم به اصحاب خود همین درس را می داد به حضرت عبدالله بن عمر رضی الله عنه فرمود ای عبدالله در دنیا مانند یک مسافر ومانند کسی که در راهی می رود زندگی کن . پس ما هم در این دنیا مسافر هستیم و زندگی چند روزه دنیا را با سادگی بگذرانیم دنیا جای خوش گذرانی نیست رسول اکرم صلی الله علیه وسلم وقتی که حضرت معاذ بن جبل رضی اله عنه را به یمن فرستادند نصیحت کرده فرمودند . إِیَّاکَ وَالتَّنَعُّمَ فَإِنَّ عِبَادَاللهِ لَیسُوْا بِاالمُتَنَعِّمِینَ ای معاذ از خوشگذرانی پرهیز کن چونکه بنده الله خوشگذرانی نمی کند .

الله تعالی سادگی را پسند می کند و یکی از پسندیده ترین  سنت های آنحضرت صلی الله علیه وسلم می باشد لذا ما باید در زندگی خود سادگی بیاوریم زندگی که در آن سادگی باشد و از تکلفات وزیده روی های بیهوده دور باشد شیرین می شود وبین زن و مرد محبت بیشتر می شود ورسول اکرم صلی الله علیه وسلم به اصحاب خود همین درس را می داد به حضرت عبدالله بن عمر رضی الله عنه فرمود ای عبدالله در دنیا مانند یک مسافر ومانند کسی که در راهی می رود زندگی کن . پس ما هم در این دنیا مسافر هستیم و زندگی چند روزه دنیا را با سادگی بگذرانیم دنیا جای خوش گذرانی نیست رسول اکرم صلی الله علیه وسلم وقتی که حضرت معاذ بن جبل رضی اله عنه را به یمن فرستادند نصیحت کرده فرمودند . إِیَّاکَ وَالتَّنَعُّمَ فَإِنَّ عِبَادَاللهِ لَیسُوْا بِاالمُتَنَعِّمِینَ ای معاذ از خوشگذرانی پرهیز کن چونکه بنده الله خوشگذرانی نمی کند .

حضرت عایشه رضی الله تعالی عنها می فرماید رسول مقبول مرا مخاطب قرار داده فرمودند : ای عایشه ! اگر می خواهی در آخرت مرا ملاقات بکنی  باید در دنیا با اینقدر وسایل راضی باشی که یک مسافر با خود می برد و از نشستن با مالداران پرهیز کن وهیچ وقت لباس را کهنه تصور نکن تا زمانی که بر آن پیوند نیفتاده آن را استعمال کن

در این حدیث رسول اکرم صلی الله علیه وسلم سه چیز را بیان نمودند یکی این که در دنیا مردم با وسایل کمی قانع باشد وسادگی اختیار نماید چون اگر انسان حریص بر وسایل باشد به حرام مبتلا می شود و اگر مرد تنگ دست باشد بین مرد وزن اختلاف پیدا می شود ومحبت از بین می رود . در حدیثی حضرت علی رضی الله عنه می فرماید : رسول اکرم صلی اله علیه وسلم فرمودند . کسی که بر همان رزق کمی که الله تعالی به او می دهد راضی باشد الله تعالی هم از اعمال کم او راضی می شود . یک بار رسول اکرم صلی الله علیه وسلم روی یک حصیر خوابیده بود که عبدالله بن مسعود حاضر شد ودید که نشان حصیر بر بدن مبارک نبی اکرم صلی الله علیه وسلم دیده می شوند فرمود یا رسول الله شما بفرماید ما برای شما زیرانداز خوبی تهیه بکنیم فرمود ای عبدالله من با دنیا هیچ واسطه ای ندارم واسطه من با دنیا مانند کسی است که در مسافرت زیر سایه درختی استراحت می کند وبعد بلند می شود وبه راه خود ادامه می دهد .

حضرت معاذ رضی الله عنه به دوستان خود فرمود : شما توسط سختی ها هم آزمایش می شوید و هم توسط دنیا هم آزمایش می شوید ولی من در مورد شما بیشتر از این می ترسم که به فتنه زنها مبتلا شوید وقتی که زن ها طلا ونقره استفاده می کنند و از لباس های نازک یمنی می پوشند و از شوهران خود چیز هایی می خواهند که مردان برای تهیه آنان دسترسی ندارند .  لذا اگر زنان سادگی اختیار کنند بر شوهران فشار اقتصادی نمی اید وزندگی آنان همچون شیر وشکر می شود ولی اگر خوشگذرانی کنند مرد بدهکار می شود وآخر مرد از زن خود بیزار می شود وزن هم از شوهرش ناراض وزندگی آنان مانند زهر مار می گردد لذا ضروری است که خود و بچه های خود را برای سادگی عادت کنیم .  

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] سه‌شنبه 3 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 09:50 ب.ظ http://www.binandehahel.blogfa.com

صلی الله علیه و آله و سلم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد