حضرت مولانا سید عبدالواحد سیدزاده گشتی (حضرت صاحب )

تقریبا بین سالهای 1286 تا 1290 هجری شمسی در یکی از خانواده های روحانی روستای گشت طفلی بدنیا آمد که بعد ها سبب تحولی عظیم در بلوچستان گردید و او او کسی نبود جز حضرت مولانا سید عبدالواحد سیدزاده معروف به حضرت صاحب فرزند مولانا سید غلام محمد . وی دوران طفولیت را پیش والد بزرگوارش به فراگیری تعالیم اولیه پرداخت و برای ادامه تحصیل به ایرانشهر و اطرافش سفر ها کرد ولی چون تشنگی علم ایشان در این دیار به سیرابی تبدیل نشد به شبه قاره هند سفر نمود . او پس از تحصیل و کسب بهره علمی از محضر اساتید بزرگی چون مولانا خیر محمد شاگرد برجسته قطب الارشاد علامه رشید احمد گنگوزهی و امام الموحدین مولانا حسین علی و پوشیدن خلعت خلافت برای ارشاد و راهنمایی مردم دیار خویش رهسپار وطن گردید و بعد سالها ارشاد مردم موطن خویش دوباره نزد مولانا حسین علی برگشت و پس از طی نمودن مراحل سلوک به اشاره ایشان مدتی را در شهر ملتان به موعظه و ارشاد مردم پرداخت .وی پس از پایان ماموریت خویش در ملتان به سال 1314 هجری شمسی به وطن بازگشت و پس از ورود در سال 1358 هجری قمری مکتب عین العلوم گشت را تاسیس و در آنجا به مدت دو سال به تدریس مشغول گشت

ادامه مطلب ...

حضرت طلحه بن عبیدالله رضی الله عنه

حضرت طلحه رضی الله عنه یکی از یاران بزرگ رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم است ایشان جزو سابقین اولین یعنی از یاران نخستین رسول خدا هستند وی به دعوت حضرت ابوبکر اسلام را پذیرفت زمانی که مشکلات و شکنجه ها آغاز شدند ایشان نیز مانند دیگر یاران پیامبر مورد شکنجه و آزار قریش قرار گرفتند . نوفل بن خویلد او و حضرت ابوبکر را با یک ریسمان می بست و شکنجه می نمود به همین خاطر آنها را قرینان می گفتند.

حضرت طلحه بسیار سخاوتمند بود به همین خاطر رسول خدا صل الله علیه و سلم به ایشان لقب : طلحه الخیر و طلحه الفیاض داده بودند.

ادامه مطلب ...

فقیه بزرگ ، سعدی بلوچستان علامه مولانا عبدالله روانبد

مولانا عبدالله روانبد دوشنبه هجدهم شعبان قمری برابر با 1اسفند 1305 شمسی در روستای باهو کلات از تـوابع شـهرستـان چابـهار چشـم به جـهان گـشود . پشت دو تای فلک راست شد از خرمی تا چو تو فرزند زاد مادر ایام راپـدر بـزرگـوار ایـشان ، مـولانا قـاضی محمد یـحیی از روحانیان مطرح و قاضیان مـطرح زمـان خـود و فـردی بـسیـار پـرهیزگار و با عمل بود که که سمت پیشوایی مذهبی و حل مـسائل شـرعـی مـردم منطـقه پیشین را بـر عـهده داشت . مـادر مـولانـا روانـبـد بـی بـی زر خـاتـون از سادات منطقه جالق سرا وان بــــود . که خانـواده ی مـادری مـولانـا در دو قـرن اخـیـر از جـهات فرهنگی و هنری نامی یافته است و مورد احترام تمام اقشار مردم قرار دارند . اکثریت قریب به اتفاق این خاندان به زیور شاعری و علم و ادب آراسته و بسیاری از آنـها اهل معرفت و زهد و از متقیان روزگار خود بوده اند و از این لحاظ شباهت زیادی بـه خانـدان وصـال در شیراز دارند . مادر مولانا زنی زاهده و عابده ئ اهل علم و فضل بود. تحصیلات :
ادامه مطلب ...

هشت عمل مستورات : عمل پنجم: سادگی

الله تعالی سادگی را پسند می کند و یکی از پسندیده ترین  سنت های آنحضرت صلی الله علیه وسلم می باشد لذا ما باید در زندگی خود سادگی بیاوریم زندگی که در آن سادگی باشد و از تکلفات وزیده روی های بیهوده دور باشد شیرین می شود وبین زن و مرد محبت بیشتر می شود ورسول اکرم صلی الله علیه وسلم به اصحاب خود همین درس را می داد به حضرت عبدالله بن عمر رضی الله عنه فرمود ای عبدالله در دنیا مانند یک مسافر ومانند کسی که در راهی می رود زندگی کن . پس ما هم در این دنیا مسافر هستیم و زندگی چند روزه دنیا را با سادگی بگذرانیم دنیا جای خوش گذرانی نیست رسول اکرم صلی الله علیه وسلم وقتی که حضرت معاذ بن جبل رضی اله عنه را به یمن فرستادند نصیحت کرده فرمودند . إِیَّاکَ وَالتَّنَعُّمَ فَإِنَّ عِبَادَاللهِ لَیسُوْا بِاالمُتَنَعِّمِینَ ای معاذ از خوشگذرانی پرهیز کن چونکه بنده الله خوشگذرانی نمی کند . ادامه مطلب ...

حدیث

نَحمَدُهُ وَنُصَلِّی عَلَی رَسُولِهِ الکَرِیمِ


1 - عَن أَبِی هُرَیرَۀَ رَضِی اللهُ عَنهُ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَسَلَّمَ : أَلمُسلِمُ مَن سَلِمَ المُسلِمُوُنَ مِن لِسَانِهِ وَ یَدِهِ . ( بُخَارِی فِی کِتَابِ الإِیمَانِ )

حضرت ابوهریره رضی الله عنه می فرماید : که رسول الله صلی الله علیه وسلّم فرمودند : مسلمان کسی است که مسلمانان دیگر از دست وزبان او محفوظ و در امان باشند .


2 - قَالَ النَّبِیُّ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَسَلَّمَ : أَلحَیَآءُ شُعبَۀً مِّنَ الإِیمَانِ . ( بُخَارِی فِی کِتَابُ الإِیمَان )

نبی اکرم صلی الله علیه وسلم می فرماید : حیا حصه ای از ایمان است .

 

3 - عَن إِبنِ مَسعُودٍ قَالَ : جَآءَ رَجُلً إِلَی النَّبِیِّ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ یَا رَسُولَ الله: کَیفَ تَقُولُ فِی رَجُلٍ أَحَبَّ قَومًا وَلَم یَلحَقُ بِهِم فَقَالَ :

أَلمَرءُ مَعَ مَن أَحَبَّ ( بُخَارِی فِی کِتَابُ الأَدَب )

حضرت عبدالله بن مسعود می فرماید : شخصی پیش رسول اکرم صلی الله علیه وسلم آمده عرض نمود چه می گویی در مورد کسی که قومی را دوست دارد ولی در دنیا به آنها نمی رسد . رسول مقبول صلی الله علیه وسلم فرمودند : هر کس با کسی همراه می شود که با او محبت دارد

 

4 - قَالَ النَّبِیُّ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَسَلَّمَ : أَلبَادِئُ بِاالسَّلامِ بَرِیءٌ مِنَ الکِبرِ

نبی اکرم صلی الله علیه وسلم فرمودند : کسی که در سلام ابتدا می کند از کبر پاک می شود