X
تبلیغات
رایتل
اصلاح باطن
قالب وبلاگ

بنام الله

دین اسلام دارای پنج شعبه است ( عقاید ، عبادات، معاملات ، معاشرت و اخلاقیات ) که هر کس بر پنج شعبه دین عمل می کند دیندار کامل گفته می شود .

معاشرت :

بعضی از مسایل هستند که بر اثر آنها دیگران تکلیف و اذیّت می شوند در حالی که ما آنها را گناه بحساب نمی آوریم وبه همین خاطر توفیق توبه هم از انسان سلب کرده می شود .ولی بر اثر ظلم کردن بر کسی دعای ما قبول نمی شود وما خبر هم نداریم چون انسان یک موجود اجتماعی است و به هر صورت از اعمال ما اثری به دیگران هم می رسد واین تاثیرات گاهی تاثیر مثبت می شوند وگاهی تاثیر منفی  .

نبی اکرم صلی الله علیه و سلم می فرماید : أَلمُسلِمُ مَن سَلِمَ المُسلِمُونَ مِن لِّسَانِهِ وَیَدِهِ  ( بخاری کتاب الایمان )  یعنی مسلمان کامل کسی ست که از دست و زبانش دیگران محفوظ باشند .لذا برای معاشرت بهتر و زندگی شیرین  لازم است که هر کس از شر خود دیگران را محفوظ نماید تا معاشرت سالم باشد و هیچگونه خدشه ای به آن وارد نشود چون اگر معاشرت خراب شد تمام زندگی ما از هر نظر خراب می شود امنیت به هم ریخته می شود نظام اقتصادی ،امنیتی ، تحصیلی و تمامی زوایای زندگی متأثر می شوند

بنام الله

دین اسلام دارای پنج شعبه است ( عقاید ، عبادات، معاملات ، معاشرت و اخلاقیات ) که هر کس بر پنج شعبه دین عمل می کند دیندار کامل گفته می شود .

معاشرت :

بعضی از مسایل هستند که بر اثر آنها دیگران تکلیف و اذیّت می شوند در حالی که ما آنها را گناه بحساب نمی آوریم وبه همین خاطر توفیق توبه هم از انسان سلب کرده می شود .ولی بر اثر ظلم کردن بر کسی دعای ما قبول نمی شود وما خبر هم نداریم چون انسان یک موجود اجتماعی است و به هر صورت از اعمال ما اثری به دیگران هم می رسد واین تاثیرات گاهی تاثیر مثبت می شوند وگاهی تاثیر منفی  .

نبی اکرم صلی الله علیه و سلم می فرماید : أَلمُسلِمُ مَن سَلِمَ المُسلِمُونَ مِن لِّسَانِهِ وَیَدِهِ  ( بخاری کتاب الایمان )  یعنی مسلمان کامل کسی ست که از دست و زبانش دیگران محفوظ باشند .لذا برای معاشرت بهتر و زندگی شیرین  لازم است که هر کس از شر خود دیگران را محفوظ نماید تا معاشرت سالم باشد و هیچگونه خدشه ای به آن وارد نشود چون اگر معاشرت خراب شد تمام زندگی ما از هر نظر خراب می شود امنیت به هم ریخته می شود نظام اقتصادی ،امنیتی ، تحصیلی و تمامی زوایای زندگی متأثر می شوند

لذا رسول مقبول صلی ا لله علیه وسلم برای بهتر کردن تعلقات و معاشرتی سالم یک قانونی را بیان می کند که اگر چنانچه همه افراد جامعه به آن عمل نمایند خود بخود زندگی ها شیرین و لذت بخش خواهند شد .و آن این که : می فرماید : تَکُفُّ شَرَّکَ عَنِ النَّاسِ (مسلم کتاب الایمان باب بیان کون الایمان ج 1 ص 62 )  یعنی شر خود را از مردم دور کن .

ودر حدیث دیگری می فرماید : هر کس در دنیا تکلیف مسلمانی را دور کند الله تعالی تکالیف قیامت او را دور می کند .( ترمذی باب ماجآء فی الستر علی المسلم )

ودر یک حدیث دیگر می فرماید  : هر کس برای دور کردن تکلیف مسلمانی قدمی  بردارد  الله تعالی ثواب ده سال اعتکاف نفلی به او عطا می فرماید که هر روز اعتکاف نفلی سه خندق از جهنم دور کرده می شود که فاصله هر خندق مانند فاصله مشرق و مغرب است . ( الترغیب والترهیب فی قضآء حوائج المسلمین )

بنام الله

دین اسلام دارای پنج شعبه است ( عقاید ، عبادات، معاملات ، معاشرت و اخلاقیات ) که هر کس بر پنج شعبه دین عمل می کند دیندار کامل گفته می شود .

معاشرت :

بعضی از مسایل هستند که بر اثر آنها دیگران تکلیف و اذیّت می شوند در حالی که ما آنها را گناه بحساب نمی آوریم وبه همین خاطر توفیق توبه هم از انسان سلب کرده می شود .ولی بر اثر ظلم کردن بر کسی دعای ما قبول نمی شود وما خبر هم نداریم چون انسان یک موجود اجتماعی است و به هر صورت از اعمال ما اثری به دیگران هم می رسد واین تاثیرات گاهی تاثیر مثبت می شوند وگاهی تاثیر منفی  .

نبی اکرم صلی الله علیه و سلم می فرماید : أَلمُسلِمُ مَن سَلِمَ المُسلِمُونَ مِن لِّسَانِهِ وَیَدِهِ  ( بخاری کتاب الایمان )  یعنی مسلمان کامل کسی ست که از دست و زبانش دیگران محفوظ باشند .لذا برای معاشرت بهتر و زندگی شیرین  لازم است که هر کس از شر خود دیگران را محفوظ نماید تا معاشرت سالم باشد و هیچگونه خدشه ای به آن وارد نشود چون اگر معاشرت خراب شد تمام زندگی ما از هر نظر خراب می شود امنیت به هم ریخته می شود نظام اقتصادی ،امنیتی ، تحصیلی و تمامی زوایای زندگی متأثر می شوند

لذا رسول مقبول صلی ا لله علیه وسلم برای بهتر کردن تعلقات و معاشرتی سالم یک قانونی را بیان می کند که اگر چنانچه همه افراد جامعه به آن عمل نمایند خود بخود زندگی ها شیرین و لذت بخش خواهند شد .و آن این که : می فرماید : تَکُفُّ شَرَّکَ عَنِ النَّاسِ (مسلم کتاب الایمان باب بیان کون الایمان ج 1 ص 62 )  یعنی شر خود را از مردم دور کن .

ودر حدیث دیگری می فرماید : هر کس در دنیا تکلیف مسلمانی را دور کند الله تعالی تکالیف قیامت او را دور می کند .( ترمذی باب ماجآء فی الستر علی المسلم )

ودر یک حدیث دیگر می فرماید  : هر کس برای دور کردن تکلیف مسلمانی قدمی  بردارد  الله تعالی ثواب ده سال اعتکاف نفلی به او عطا می فرماید که هر روز اعتکاف نفلی سه خندق از جهنم دور کرده می شود که فاصله هر خندق مانند فاصله مشرق و مغرب است . ( الترغیب والترهیب فی قضآء حوائج المسلمین )

احکام معاشرت در همین خلاصه می شوند که هر کس سعی کند که از فعل و قول من به کسی تکلیف  نا حقّ نرسد . ودور کردن تکلیف عملی است که هیچ سختی ندارد . مثلا برای نکردن عمل غیبت هیچ پولی صرف نمی شود وبه انسان هیچ نقصانی نمی رسد و هیچ وقتی صرف نمی شود و هیچ سختی ندارد .لذا برای نکردن کاری هیچ محنتی برای انسان لازم نیست در حالی که همین نکردن عمل بد خودش ثواب هم دارد .این احسان الله تعالی است .رسول گرامی این عمل را صدقه فرمودند . فَإِنَّهَا صَدَقَۀٌ مِنکَ عَلَی نَفسِکَ  ( مسلم کتاب الایمان )  اگر شما شر خود را از دیگران دور می کنید در اصل این صدقه ای است که بر خودتان می کنید . یعنی شما بر نفس خود صدقه کرده و او را از گناه و مشکل نجات دادید .

فوائد تکلیف ندادن دیگران

تکلیف ندادن دیگران فوائد زیادی دارد از جمله :

 از تکلیف نکردن دیگران از گناهان کبیره محفوظ می شویم .

 از تکلیف ندادن دیگران از عذاب آخرت نجات حاصل می کنیم .

 وقتی که نفس خود را از این گناه باز می دا ریم و بخاطر رضای الله تعالی گناه را انجام نمی دهیم خودش صدقه است ویک نیکی می رسد .

قانون شریعت این است که در دل انسان داعیه گناه پیدا می شود ولی انسان بخاطر خوف الله تعالی گناه را ترک می کند گویا که یک عمل نیک انجام داده است  مثلا در دل داعیه غیبت کردن فلانی پیدا شد ولی بخاطر خوف از الله تعالی عیبت نکرد وزبان خود را حفاظت کرد گویا که این انسان بر خود احسان کرده و خود را از گناه کبیره ای نجات داد وخود را از آتش جهنم رها ساخت لذا ترک گناه از خوف الله تعالی خودش صدقه ای است که یک نیکی اجر دارد و گاهی انسان به درجات عالیه جنت صعود می کند .چنانچه رسول گرامی می فرماید : عنَ أَبِی أُمامَۀَ رَضِیَ الله عَنهُ قَالَ :قَالَ رَسُولُ الله أَنَا زَعِیمٌ بِبَیتٍ فِی رَبضِ الجَنَّۀَِ لِمَن تَرَکَ المِرآءَ وَإِن کَانَ مُحِقّاً وَبِبَیتٍ فِی وَسطِ الجَنَّۀ لِمَن تَرَکَ الکَذِبَ وَإِن کَانَ مَازِحًا وَبِبَیتٍ فِی أَعلَی الجَنَّۀ لِمَن حَسَّنَ خُلُقَهُ  . ( ابوداوود باب فی حسن الخلق  ) ترک مخاصمه و ترک دروغ هیچ پولی و وقتی نمی خواهد و هیچ تکلیفی ندارد ولی الله تعالی در وسط جنّت منزل عطا می فرماید لذا بر ترک کردن تکلیف برخودمان صدقه کرده ایم خودمان را از جهنم نجات داده ایم یک نیکی و ثواب صدقه حاصل کرده ایم و در جنت منزل دریافت نموده ایم در حالی که هیچ چیزی را هم از دست نداده ایم و حتی قدر و منزلت انسان نزد انسان های دیگر بالاتر می رود و مردم همه با چشم احترام به او نگاه می کنند که فلانی آدم خوبی است باوجود این که برحق بود ولی جنگ را خاتمه داد ارزش انسان بالاتر می رود .

واگر تمام انسان ها بر ارشادات مبارک نبی اکرم صلی الله علیه وسلم عمل کنند زندگی دنیا به جنت تبدیل می شود و امروزه تمامی جنگ و جدال و قتل و کشتاری که بین اقوام مسلمانان وجود دارد به خاطر عمل نکردن همین ارشادات رسول الله است . لذا هر کس از خود شروع کند که از دست و زبان او به هیچ کسی تکلیف نرسد همه با هم تعلقات اسلامی داشته باشند و معاشرت ها اسلامی باشد دنیا جنت می شود .

امام غزالی رحمت الله می فرماید : ای انسان تو انسان بودی تو باید از جانوران بالاتر باشی ولی اگر تو می خواهی از مقام انسانیت بیفتی وبه حیوان تبدیل بشوی لااقل گاو و گوسفند باش که انسانی را تکلیف ندهی بلکه برای انسان ها مفید باشی  ولی اگر باز هم می خواهی پایین تر باشی حداقل مانند حیوانات وحشی جنگل باش که از انسان ها دور هستند و انسانی را تکلیف نمی رسانند لیکن از این درجه پایین تر نرو و خودت را به مار و عقرب تبدیل نکن که شب و روز فقط به این و آن نیش بزنی  وبه تو هم هیچ نفعی نرسد .( تقاریر اصلاحی ج 3 ص 79  )

زیاد هستند انسان هایی که به نوافل خیلی توجه می کنند ولی به حقوق الناس توجهی نمی کنند و به گمان خویش صوفی هستند ودر حالی که بر اثر توجه نکردن حقوق دیگران و تکلیف رساندن آنها تمامی عبادات او باطل شده و گناهکار می گردد . رسول اکرم صلی الله علیه وسلم می فرماید : آیا شما می دانید مفلس چه کسی است ؟ صحابه رضی الله عنهم عرض کردند که نزد ما مفلس همان کسی است که مال و متاعی نداشته باشد رسول مقبول صلی الله علیه وسلم فرمودند مفلس امت من کسی است که عبادت های زیادی از نماز و روزه و زکات با خود همراه می کند وبه بارگاه الله تعالی حاضر می شود ولی حالش طوری است که به کسی فحش داده، بر کسی تهمت زده،مال کسی را خورده است، خون کسی را ریخته است یا کسی را زده است پس از نیکی هایش به اندازه تکلیفی که به مسلمان ها رسانده داده می شود هنوز شاکی ها تمام نشده اند که تمامی نیکی هایش تمام می شوند و برای بقیه شاکی ها به اندازه تکلیفی که رسانده است از گناهان شاکی ها بر گردن این شخص گذاشته می شود و در جهنم انداخته می شود . ( مسلم باب تحریم الظلم )

لذا ضروری است که به این قانون زیبای اسلام عمل نموده و از شر خود دیگران را محفوظ بنمائیم و ثواب مفت حاصل بنمائیم در حدیث دیگری ابو سعید خدری رضی الله عنه می فرماید از نبی اکرم صلی الله علیه وسلم پرسیده شد از نظر ایمان کامل ترین انسان کدام است فرمود کسی که با جان و مال خود در راه الله تعالی جهاد می کند و همان شخصی که در دره ای می رود و عبادت الله تعالی را می کند واز شر خود دیگران را محفوظ می کند  . حقیقتاً ترک تکلیف رسانی به بندگان الله تعالی عبادتی است که هیچ تکلیفی ندارد و نه خرج کردن مال می خواهد و نه خرج کردن وقت و فواید بیشماری در بر دارد فقط اعمالی که تکلیف ده هستند را ترک کنیم و از شر خود دیگران را حفاظت بنمائیم لذا ضروری است اعمالی را که انسان های دیگر  از آنها تکلیف می شوند و ما آنها را احساس نمی کنیم روشن شوند تا انسان بتواند از آنها خود را حفاظت بنماید 

[ یکشنبه 14 فروردین‌ماه سال 1390 ] [ 09:00 ق.ظ ] [ معاذ ] [ نظرات (0) ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

آمار سایت
تعداد بازدید ها: 29888